tisdag 29 januari 2013

Turkost

"Djävulens färg, skulle djävulen ha en färg skulle han vara turkos!" - direkt citerat från min käre sambo. Så turkost är bannlyst från vårt hem, punkt! Men han han inget säga om min blogg. Så det får, för stunden, vara turkos! Eller starkt blå, om man vill uttrycka det på det viset.
Jag gillar färgen turkos. Väldigt mycket, faktiskt. Nästan lika mycket som moss- och armégrönt. Och ungefär lika mycket som orange. Brunt, rött och lila är riktigt fint också. I rätt nyanser, förstås.

Skitsamma. Slutsnackat om färger.
Dagen igår hade kunnat börja bättre. Hungrig och kissnödig skulle jag först och främst ut med hundarna när jag väl pallrat mig upp ur sängen. Dom kissar fint och snällt, båda två. Bajsar fint och snällt, båda två. MEN; när jag böjde mig ner för att plocka upp Esters skit så hinner hund(jävlarna) fläta in mig i kopplena (bokstavligen, dom korsade kopplena både på min framsida och baksida). "Vadfaaandåå, kan ni inte gå ordentligt!?" gnäller jag missnöjt medan jag börjar trassla mig ur flätan. Med den oknutna bajspåsen i näven, kan jag tillägga. Jag lyckades på något vänster dra till Vilmas koppel så att änden/öglan får snurr och la sig precis i Esters nyutploppade skit. 
"Satansjävlahelvetsjävlarvadnitvåärväldigtgratismotavhämtningnu!" svor jag.. på ett ungefär.
Det var bara att ta bajskopplet i näven och knalla iväg till soptunnan, kasta bajshelvetet och gå in. Tvätta av kopplet och slänga mina vantar i tvättunnan.
Jag tröstade mig med att jag skulle få se valfri film på Netflix, medan jag åt frukost. Efter att ha serverat hundarna frukost, fixat ordning min egna frukost och gjort det bekvämt i soffan så sätter jag på tv:n och ps3:an. Då bestämmer sig konsolhelvetet för att spela mig ett spratt och hänga upp sig; så ner bakom tv-bänken och dra ur sladd (efter ett samtal med teknikern i familjen) och starta om skiten. "Eftersom konsolen inte stängdes av som den skulle så måste vi kolla systemet efter fel och liknande!" (ungefär), "Det kan ta en stund!", berättade texten på tv:n för mig. Vadfaaan..
Efter ett par minuter så har den iallafall kollat färdigt, så jag bläddrar mig fram till Netflix och planerar att se en riktigt girlygirl-film. "Check the internetconnection!". Vadfanifanders! Funkar inte internet bara för det!? Nej, självklart inte! Efter både omstart OCH utdragning av sladdar på båda modem och router får jag samma svar; "Check the internetconnection!". Great! Härligt! Fantastiskt!
Så, jag bestämde mig snabbt för att kolla filmen 50/50 på hårddisken, och det slutade självklart med att jag satt där.. helt solo.. och bölade ögonen ur mig. Underbar film, en av mina favoriter! Hade dock behövt en lite mer uppiggande vid just det tillfället!

Efter filmen och efter att jag svalt gråten, snoret och slemmet så ringde jag upp A-kassan angående ansökan om studierna jag skickade in förra måndagen. När jag för ett tag sedan ringde in och frågade hur fort jag kunde få svar så svarade hon i telefon; "Det går fort! Vi prioriterar studier, det tar bara ett par dagar!". Igår, måndag, hade jag fortfarande inte fått något svar.. så jag ringde;
"Jaa, det står att vi har fått pappret här, men vi har inte kollat det. Vi gör det nu i veckan, så får du svar i slutet av veckan eller nästa!" berättade en släpig röst vid namn Kjell för mig.
Studierna började alltså åttonde januari, idag är det den tjugonionde januari. Har jag TUR så får jag börja skolan på måndag nästa vecka. Då ligger jag ÄNNU mera efter i planeringen. Prioritera, my ass! Hade jag inte fått pengar av dom så hade jag kört upp något vasst i både a-kassans och Arbetsförmedlingens rövar.

Dagen slutade iallafall bättre; med att Mathias och jag käkade pastasallad framför dom två sista avsnitten av Sons of Anarchy, säsong 4. Sen åkte vi iväg till Coop och ICA på Överby och handlade grejer för att kunna fylla frysen som ekat tomt det senaste (så när som på en jävla massa falukorv). Avslutades gjorde dagen med filmen; Frankenweenie, av Tim Burton. Helt okej film! Men 50/50 är bättre. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar